MUSIIKKIKAMARI  OY  
Spotclub Production
   
RADIOMAINOSOPAS
   
   
   TÄYDEN PALVELUN OHJELMA- JA ÄÄNIMAINOSTOIMISTO
   

There´s something on air...
     
  RADIOMAINOSOPAS
 

 
   
     
 


RADIOTA KUUNTELEVAT KAIKKI 


Radio on ylivoimaisesti seuratuin media työmatkoilla, työpaikoilla sekä juuri ennen kauppaan menoa ja se on toiseksi suosituin media aamiaisen aikaan sanomalehden jälkeen. 
  
N. 80:n radioaseman kuuluvuusalueilla elää yli 90 % suomalaisista ja radio tavoittaa päivittäin parhaimmillaan 50 % kuulijoista näillä kuuluvuusalueilla.  

Lukuisat tutkimukset osoittavat, että sanoma osuu kohderyhmään paremmin silloin, kun se tavoittaa vastaanottajan useammassa kuin yhdessä mediassa.  Tutkimusten mukaan siirtämällä 10 % TV-kampanjan budjetista radioon kampanjan teho nousee n. 15 %.


RADIOMAINONTA ON NOPEAA JA OIKEANKOKOISTA 

Kaupallisilla radioasemilla on maassamme yhteensä lähes 300 lähetysasemaa, joten mainostajalla on mahdollisuus kohdistaa kaupalliset tiedotteensa oikeassa paikassa, oikealle kohderyhmälle, oikean kokoisena, oikeaan aikaan, joko paikallisesti tai valtakunnallisesti.   

Kaikilla asemilla on oma kuulijakuntansa, joka eroaa paitsi asuinpaikan myös iän, sukupuolen tai esimerkiksi koulutustason mukaisesti.  Radioasemat kilpailevat kuulijoistaan ohjelmillaan ja musiikkivalinnoillaan.  Kuulijatutkimuksista saadaan tarkkaa tietoa mainostajille kohderyhmistä, mikä helpottaa mediavalintaa.

Radiomainoskampanja voidaan tarvittaessa toteuttaa myös nopeasti. Kun mainostajalla on käsissään valmis radiomainos, sen ulosajon voi parhaimmillaan saada sovittua jopa samana päivänä.  Radio on mainio väline ajankohtaiseen tiedottamiseen.


HYVÄ RADIOMAINOS HERÄTTÄÄ INFORMATIIVISESTI

Mitä mainostetaan, mistä tuotetta saa tai miten yritykseen otetaan yhteyttä? Miksi mainostetaan ja mitä hyötyä  mainostettavasta tuotteesta voisi olisi?

Edellä esitettyihin kysymyksiin on mainoksella pyrittävä antamaan vastaus, ainakin muutamaan niistä, jotta mainoksella olisi mahdollisuus toimia omassa tarkoituksessaan, myynnin edistäjänä, tuotteen tai yrityksen tunnettuuden ja imagon luojana.

Huomion herättäminen on radiomainoksen tärkein tehtävä.  Kun saadaan huomiota, on viestilläkin mahdollisuus mennä perille.  Huomion herättämiseksi  käytetään usein liikaa kikkailuja, joista voi havaita, että tekijöillä on ollut  hauskaa ja mainosalan arvostusta on  kalastettu.  Tärkein tuntuu usein unohtuneen, myynnin edistäminen. 
Hauskasta vitsistä ja hulvattomasta menosta jää usein mieleen vain vitsi. Kun huumoria käytetään sanoman tukijana oikein, saadaan mainokseen tehoa.

Radiomainonnan tyylikeinoja ovat mm. huumori, informatiivinen tiedotus, teaser-tyyli, tiskijukkatyyli, näytelmällinen kuunnelmatyyli tai muu dialogi, miehisyyden tai naisellisuuden korostaminen tai vaikkapa tietoiskumainen tyyli. Nuorisolle suunnattu räväkkä tiskijukkatyyli tai mahtipontisen amerikkalainen, matalalla miesäänellä puhuttu tyylilinja tuntuvat edelleen olevan yleisimpiä keinoja. Kun tyyliä haetaan, lähtökohtana tulisi halutun viestin perillemeno oikealle kohderyhmälle.

Tarvitaan siis erottuvaa mainontaa kaikille ikäryhmille, äänimainonnan kaikkia tehokeinoja käyttäen.


KASIKIRJOITUS ON TÄRKEIN

Kun käsikirjoitus on toimiva, on tuottajalla mahdollisuus toteuttaa äänimainos onnistuneeksi kokonaisuudeksi. 

Hyvän käsikirjoituksen avainsanoja ovat idea, oivallus, sanavalinta, kiteyttäminen, dramaturgia sekä tyylikeinojen ja teknisten mahdollisuuksien tietämys.

Hyvän käsikirjoituksen kirjoittaminen vaatii siis melkoista ammattitaitoa.  Käsikirjoittajan pitäisi oikeastaan olla paitsi copywriter, näytelmäkirjailija ja dramaturgi, myös ohjaaja, näyttelijä, spiikkeri, muusikko, äänittäjä, tuottaja ja ääniteknikko - kaikki samassa paketissa.  Ainakin hänellä pitäisi tietoa kaikkien tuotannontekijöistä ja niiden käyttömahdollisuuksista.

Hyvän käsikirjoituksen tuntee heti ensilukemalla, ilman demoesityksiä ja ääntä. Sellaisen nähdessään tuottaja suorastaan kirmaisee studioon saadakseen mainoksen kuunneltavaan muotoon.  Kun idea on hyvä, tulee  lopputuloksestakin toimiva osaavissa käsissä.

Koska usein äänimainostuottaja on alihankkija, hyväksyy hän helposti tuotantoon heikonkin käsikirjoituksen.  Hyvällä tuottajalla on oltava kuitenkin myös selkärankaa  korjauttaa huonosti toimiva teksti.  Hyvä lopputuloshan on kaikkien etujen mukaista.


RADIOMAINONNAN TUOTANTOVÄLINEET

Käsikirjoitus 
Mainostoimistot ja freelancerit. 
Käytämme parhaita alan freelancereita.

Äänimainonnan tuottaja
Ari Talkamo ja Kari Litmanen.
Molemmilla 23 v:n kokemus äänimainonnan ja yli 30 v:n kokemus musiikin tuotannosta.

Äänistudio 
Ajanmukaiset digitaaliset studiot
Käytämme tuotannosta riippuen pienempää tai suurempaa studiota.

Äänittäjä 
Kokenut äänittäjä on tärkeä lenkki.
Äänittäjämme ovat kaikki kokeneita ammattilaisia.

Musiikki 
Arkistomusiikki tai sävelletty ja tuotettu musiikki.
Laaja cataloque-musiikkiarkisto ja kokeneet ammattisäveltäjät.

Spiikkerit 
Näyttelijät ja ammattilaiset.
Speaker-arkistomme käsittää parhaimmat ammattilaiset ja harrastajat.

Ääniefektit
Ä
äniä tulitikun rapinasta junapillin huutoon.
Ääniefekteillä on tärkeä rooli, kun halutaan mainokseen tietty tunnelma ja tila.

Hiljaisuus
Liian vähän käytetty tehokeino.
Hiljaisuutta myymme ilmaiseksi, mutta äänimainonnassa sekin on yksi tärkeä tehokeino.


KÄYTÖSSÄSI KAIKKI VÄLINEET

Kaikki edellä mainitut tekijät ja välineet 
ovat käytössäsi, kun käytät äänimainospalvelujamme...

Ennen tuotantoa suunnittelemme kaiken valmiiksi. Kun suunnitelmat ja käsikirjoitukset ovat hyväksytyt, ryhdymme tuotantoon.  

Tutustu osaamiseemme ääninäytteitä kuunnellen.  Ota yhteyttä täyttämällä tarjouspyyntö, niin saat veloituksetta ehdotuksen mainoskampanjasi toteutuksesta radiossa sekä tuotannon kustannusarvion.

Tuottajat Ari Talkamo ja Kari Litmanen


 

 
 
 
 
   
   SPOTCLUB PRODUCTION - FULL SERVICE AUDIO ADVERTISING AGENCY